Lesley-An Poppe is niet tegen de ‘smacking ban’
In een aantal landen zoals Nederland en Finland is de ‘smacking ban’ in werking gegaan. Dat wil zeggen dat je kinderen niet meer mag slaan. Ouders riskeren een strafblad als ze hun kroost toch fysiek straffen. Bij ons is een pedagogische tik nog altijd toegestaan, en het is maar de vraag, hoe lang nog.
Voor Lesley-Ann Poppe mogen ze gerust de pedagogische tik verbieden. “Ik ben daar radicaal tegen. Ik heb nog nooit één van mijn kinderen een tik gegeven en ik zal me daar ook nooit aan bezondigen? Het is zo vernederend, dat doe je gewoon niet. Er zijn andere manieren om iets duidelijk te maken”, zegt ze in Tv Familie.
Als klein meisje kreeg Lesley-Ann vroeger zelf wel eens een tik. “Tuurlijk, dat was zo in die tijd. Maar ik denk niet dat je daar bij deze generatie kids nog moet mee afkomen. Mocht ik één van mijn kinderen een plets geven, ze zouden in shock zijn. Dat zou het grootste drama zijn. ’t Is simpel: als je het niet kan halen met woorden, heb je ongelijk.”