.
News Image

Kandidaten meteen voor hete vuren in nieuw seizoen van Mijn Pop-uprestaurant

Gloednieuw seizoen start morgen.
Een idee dat tot de verbeelding spreekt. Een interieur dat daar perfect bij aansluit. Een aanpak die vruchten afwerpt. Gerechten die de smaakpapillen prikkelen. En een bediening die vlekkeloos verloopt. Wie deze troeven op tafel kan leggen, wordt de winnaar van Mijn Pop-uprestaurant 2017. Vanaf dinsdag 31 januari geeft Evi Hanssen voor de vierde keer op rij het startschot voor een onvergetelijk, culinair avontuur.

Zes gemotiveerde duo's grijpen hun kans om een tijdelijk pop-uprestaurant uit de grond te stampen. Dat doen ze in 2 Vlaamse steden die elk 3 pop-ups verwelkomen op één van hun mooiste pleinen. De duo's trekken naar Antwerpen en Kortrijk, waar ze pal naast elkaar hun klanten moeten weten te lokken met een eigenzinnig concept. Enkel wie aan het einde van de rit zijn gasten, de kijker en juryleden Sergio Herman, Sepideh Sedaghatnia en Gert Verhulst het meest kan overtuigen, wint Mijn Pop-uprestaurant 2017. Dit duo pakt een prijzenpot van 50.000 euro mee naar huis. Maar dat Mijn Pop-uprestaurant van verrassingen houdt, zullen de kandidaten ook deze keer geweten hebben. Want die 50.000 euro is misschien nog maar het begin…

Vast staat dat de strijd onder de kandidaten van bij de start losbarst. In de eerste aflevering verzamelen juryleden Sergio, Sepideh en Gert om de kandidaten te selecteren waarin zij het meeste potentieel zien. 8 duo’s weten hen te prikkelen, terwijl er maar 6 pop-ups zijn. De kandidaten komen dus meteen voor hete vuren te staan. Een eerste kookproef zal namelijk bepalen wie zijn pop-up mag openen en welke 2 duo’s afvallen nog voor het avontuur echt is gestart.

Een keuze die de jury weloverwogen wil maken, met inspraak van een proevend publiek. Sepideh, Sergio en Gert geven de duo’s dan ook meteen een bikkelharde opdracht: koken en hun concept presenteren aan hen én aan 150 hongerige gasten. Foodmarket Mercado in Antwerpen is het decor van deze kooktest. De 8 duo’s stellen zich op in verschillende standjes waar ze zichzelf, hun visie en hun gerechten presenteren. Oog in oog met hun concurrenten bereiden ze bijna 200 bordjes en gooien ze alles in de strijd voor een eigen pop-up. “De 8 duo’s zijn stuk voor stuk kandidaten in wie we geloven. Wie is het waard en wie niet? Dat willen we in de praktijk testen”, aldus Sepideh.

“Mijn Pop-uprestaurant is een zenuwslopend programma”, weet Gert. “Je moet uit het goede hout geslepen zijn om dit vol te houden. Vandaag gaan we een eerste keer de druk op de ketel zetten en zien of er duo’s zijn die eronder bezwijken. Dit wordt een dag waar ongelofelijk veel van afhangt.” Ook Sergio weet wat voor hem een doorslaggevende factor zal zijn. “Wat ik zoek in de duo’s is enthousiasme. Ik wil die blik in die ogen zien. Die straling. Ik wil voelen hoe ze ermee bezig zijn en zien hoe ze er zelf in geloven.”
Wanneer alle bordjes zijn uitgedeeld stemmen de 150 genodigden voor hun favoriete duo. En dan is het aan de jury om – rekening houdend met de stem van de gasten – een moeilijke knoop door te hakken. Welke 6 duo’s mogen hun pop-upavontuur starten en wie wordt naar huis gestuurd?

Met 3 aan elkaar grenzende pop-ups op 2 verschillende stadspleinen zorgt Mijn Pop-uprestaurant 2017 meteen voor een eerste verrassing van formaat. De concurrentie wordt nog scherper en de pop-ups nóg indrukwekkender. Op elk plein worden XL-constructies omgetoverd tot originele pop-uprestaurants met elk een eigen verhaal. De 45 units van 18 m² wegen maar liefst 2.500 kg per stuk en bekleden een totale oppervlakte van 1.188 m². De restaurants zijn bekleed met 17.150 m hout.

De stad Antwerpen verwelkomt voor de vierde keer op rij de kandidaten van Mijn Pop-uprestaurant. De 3 pop-ups worden geplaatst op de Gedempte Zuiderdokken. Het bruisende Antwerpse Zuid is een mengelmoes van gastronomische hotspots waar ook Sepideh Sedaghatnia enkele jaren geleden haar restaurant Divin opende. Dit plein, vlak aan de Schelde en in een rijke culturele omgeving, is dé perfecte locatie waar er zeker nog ruimte is voor innovatieve restaurantconcepten.
Kortrijk stelt voor de derde keer één van haar mooiste pleinen ter beschikking, deze keer het historische Schouwburgplein. De prachtige stad aan de rivier de Leie telt al heel wat gastronomische en bistronomische restaurants en er is zeker nog ruimte voor culinaire experimenten. Vorig jaar wisten de Limburgse zussen Chloë en Magali er nog de overwinning op te strijken. Zit de winnaar deze keer opnieuw tussen de Kortrijkse pop-ups?

Om hun concurrerende buren weerwerk te bieden, zullen de duo’s dit seizoen nóg inventiever uit de hoek moeten komen. Ze staan er gelukkig niet alleen voor en kunnen rekenen op de coaching van 3 absolute autoriteiten: sterrenchef Sergio Herman, topsommelier Sepideh Sedaghatnia en ondernemer/foodie Gert Verhulst. Sergio ontfermt zich naar goede gewoonte over de keuken en de smaken op het bord, Sepideh geeft tips & tricks voor de zaalbediening en buigt zich over de drinks. Creatieve duizendpoot Gert analyseert het totaalplaatje en helpt met het finetunen van de concepten.

Sergio Herman: “Ik denk dat we een gouden trio zijn, Sepideh, Gert en ik. We zijn positief, maar ook streng en rechtvaardig, zoals dat hoort. Ook dit seizoen ga ik op zoek naar een pop-up die net anders is dan een ander. Een duo dat net specialer is. Waarvan ik zeg: yes, this is it. Ik voel de gedrevenheid van de duo’s en voel dat ze een tandje willen bijsteken als we dat verwachten. Ik kijk enorm uit naar dit - ondertussen voor mij vierde - pop-upseizoen. Er zit verdomd veel pit en peper in. En dit jaar ligt de lat gewoon nóg hoger.”
Gert Verhulst: “De kandidaten krijgen zomaar gratis en voor niets een eigen restaurant. Als ze dat goed doen, is hun carrière in die wereld gelanceerd. Dat maakt dit programma zo uniek. De duo’s van dit seizoen zijn stuk voor stuk enorm gepassioneerd en echte doorzetters. Ik heb het vermoeden dat dit wel eens een zeer sterke en spannende strijd zou kunnen worden. Misschien wel het strafste seizoen tot nu toe.”
Sepideh Sedaghatnia: “Drie pop-ups naast elkaar in mijn derde seizoen als jurylid. Dat wordt spannend! Het doet me elke keer heel veel deugd om de jonge kandidaten met zoveel passie en goesting bezig te zien. Ze storten zich met volle overgave in het avontuur en dat kan ik alleen maar aanmoedigen. Ook dit seizoen wil ik getriggerd worden. Ik wil die klik voelen. Ik geloof enorm in de kandidaten en ben er zeker van dat ze een mooie en leerrijke periode tegemoet gaan.”

Mijn Pop-Uprestaurant, vanaf dinsdag 31 januari om 20.35 op VTM.

Bio van Sergio Herman, Evi Hanssen, Gert Verhulst en Sepideh Sedaghatnia