.
News Image

Twee topacteurs in de hoofdrol van eerste coronaproof theaterstuk

Myriam Bronzwaar en Erik Goris acteren op 1,5m afstand


Veel sectoren kreunen onder de gevolgen van de coronacrisis. Oók de cultuursector. Sinds gisteren ligt een basisprotocol voor theatervoorstellingen op tafel. Bruno Van Heystraeten van het Antwerpse Loge10 Theaterproducties ging er meteen mee aan de slag. Hij stippelde een stappenplan uit en regisseert het allereerste ‘coronaproof’ theaterstuk ‘De Actrice’, met in de hoofdrol twee bekende acteurs: Myriam Bronzwaar en Erik Goris. De twee acteurs staan àlleen op de planken en bewaren afstand, zonder dat dat ongemakkelijk of vreemd overkomt bij het aanwezige publiek. Er is een minimum aan decor aanwezig – wat de dialogen enkel en alleen maar versterkt. Rekwisieten worden voor en na de voorstelling ontsmet, er is geen pauze en kostuums worden voor en na de voorstelling gestoomd. Maatregelen waar het publiek in de zaal niets van zal merken. De repetities voor ‘De Actrice’ starten deze zomervakantie. Vanaf september is het stuk te zien in verschillende centra in heel Vlaanderen. www.loge10.be



Bruno Van Heystraeten van Loge10 Theaterproducties: “Stilstaan is achteruit gaan. Onze artiesten en crew zitten al een tijdje thuis en we wilden niet blijven wachten. We hebben maar liefst vijfenveertig shows omgeboekt naar volgend jaar. Ik ben blij dat er nu een basisprotocol ligt, maar we hebben met Loge10 alvast zelf stappen ondernomen om een unieke, coronaproof productie te maken. Met aandacht voor de veiligheid van zowel bezoekers, als de acteurs en de crew: van de cateraar over de zaaltechnieker. In augustus starten de repetities, eind september gaan we in première.”

Loge10 heeft een stappenplan opgemaakt met daarin de maatregelen die ze zullen opvolgen. Daarin staat onder andere dat op- en afbouwtijd beperkt wordt, rekwisieten na elke voorstelling ontsmet dienen te worden, acteurs gebruiken steeds dezelfde microfoon en hun eigen make-upset. Kostuums worden telkens voor en na de voorstelling gestoomd en de voorstelling kan gespeeld worden zonder pauze. Op technisch vlak wordt er gewerkt met steeds dezelfde crewleden, die ook mondmaskers dragen. En uiteraard zijn er extra maatregelen rond hygiëne en publieksonthaal. Hoe het eraan toe zal gaan ín de zaal, hangt af van de versoepeling van de veiligheidsmaatregelen. Op anderhalve meter en in de eigen bubbel van tien, is een optie.



Myriam Bronzwaar, actrice: “Ik ben blij dat we binnenkort opnieuw op de bühne kunnen staan, zeker op een veilige manier. De cultuursector kreeg het zwaar te verduren en veel acteurs zaten thuis zonder inkomen, zonder zicht op wanneer producties zouden herstarten.”



Een beroemde toneeldiva neemt afscheid van haar publiek met een laatste voorstelling van ‘De Kersentuin’. Plots staat haar ex- man in de kleedkamer om haar een laatste keer aan het werk te zien voor ze met haar nieuwe minnaar naar Zwitserland vertrekt. Drama en komedie botsen wanneer de ex-geliefden afscheid nemen, hun oude liefde verklaren, samen brullen van het lachen en mekaar in de haren vliegen. Auteur Peter Quilter – die je ook kent van het toneelstuk End of the Rainbow, waarop de film Judy is gebaseerd - is erin geslaagd om, met zijn vlotte pen, prachtige dialogen te creëren waarin het theaterleven heel raak wordt weergegeven. Een romantische komedie pur sang. Het werd reeds met veel succes gespeeld in Brazilië, Duitsland, Bulgarije en Groot-Brittannië. De cast bestaat uit twee klassebakken: Erik Goris en Myriam Bronzwaar. De regie is in handen van Bruno Van Heystraeten.


Bio van Erik Goris en Myriam Bronzwaar