.
News Image

Stijn Meuris op zoek naar een geheim

Het Cannes Lions International Festival of Creativity bestaat 60 jaar.

Dit grootste reclamefestival ter wereld trekt iedere zomer tienduizenden reclamemakers, adverteerders en mediamensen aan, en vormt de absolute hotspot als het gaat over commerciële creativiteit. En de Belgische reclamejongens en -meisjes doen het al jaren bijzonder goed aan de Côte d’ Azur. Reporter en regisseur Stijn Meuris, de Louis Theroux van Kiewit-Hasselt, trok voor Canvas op onderzoek en probeerde het geheim van de Belgische reclamemakers te achterhalen. De documentaire wordt uitgezonden in de reeks Docview, op woensdag 30 oktober om 21.05 u.

Vorig jaar was een absoluut topjaar voor onze creatieve landgenoten; reclamehuis Duval Guillaume werd in Cannes verkozen tot Media Agency Of The Year - een van de felst begeerde awards. Maar zij waren niet alleen aan het feest: ook de Belgische bureaus Happiness, Dallas, TBWA, Mortierbrigade, Leo Burnett, Publicis en Air wonnen in 2012 met opmerkelijke campagnes die door de Cannes-jury werden bejubeld en bekroond. In totaal goed voor maar liefst 33 (!) Lions, een record.

En ook deze zomer werd onze nationale reclamecreativiteit in Cannes beloond. Op de 60ste editie van het festival kregen de Belgen 25 awards, opnieuw een aantal dat in de internationale reclamewereld met diep respect wordt bekeken.

Stijn Meuris vroeg zich af hoe dat komt? Waarom slagen de Belgische creatievelingen erin om met beperkte budgetten, kleinere bureaus en vanuit een kleine thuismarkt toch award-winning campagnes te bedenken? Zijn we eigenzinniger, surrealistischer, slimmer of gewoon anders en beter dan de anderen?

Stijn trok een week lang naar de Croisette, keek er goed rond en interviewde kleine en hele grote spelers uit de reclamesector. Met telkens één vraag: wat maakt de Belgen zo speciaal als het over reclame gaat?

Belpub: in Docview op woensdag 30 oktober om 21.05 u. op Can

Bio van Stijn Meuris

Meer Over:

Stijn Meuris