.
News Image

Populaire weekbladen krijgen zware klappen

We kopen alsmaar minder weekbladen.


De toekomst van de weekbladen ziet er niet rooskleurig uit. Wij hebben eindelijk de verkoopcijfers van de populaire weekbladen te pakken gekregen. Zoals ieder jaar bekijken wij de cijfers van Story, Dag Allemaal, Primo, en Tv-Familie.



Van Dag Allemaal (Expres is in deze cijfers inbegrepen) werden in 2019 gemiddeld 203.329 stuks verkocht, in 2018 waren er dat nog 218.194 stuks. Humo verkocht in 2018 89.083 stuks, afgelopen jaar daalde dat aantal tot 86.256 stuks. Het weekblad Primo steeg de afgelopen jaren, maar kent voor 2019 een daling van de verkoop. Toch blijft Primo met 123.575 exemplaren een topper. Van Story werden er in 2018 per week gemiddeld 51.849 stuks verkocht, afgelopen jaar daalde de verkoop naar 47.174 stuks. Tot slot is er ook nog Tv Familie. In 2018 werden van het roddelblad nog 48.043 exemplaren per week verkocht, momenteel zijn er dat nog 41.731.



De verkoop van bepaalde weekbladen daalt met 5 tot 10% ten opzichte van het jaar ervoor, dat zijn geen goede cijfers. Toch lijkt DPG Media alle weekbladen in stand te houden. Zolang een weekblad winstgevend is, is er dan ook geen reden om de verspreiding stop te zetten. Maar de dalende verkoop kan op lange termijn uiteraard niet zonder gevolgen blijven, dat beseft iedereen.