.
News Image

Otto-Jan Ham geeft les over afkomst

Otto-Jan Ham staat voor de klas.
Ook deze week geeft een bekende Vlaming les aan vijfdejaars in De klas. Deze keer geeft Otto-Jan Ham les over afkomst. Met zijn Nederlandse komaf weet hij namelijk als geen ander hoe het voelt om het 'exotisch element' in de klas te zijn. Tijdens deze les vraagt Otto-Jan zich af waar de leerlingen vandaan komen, hoe al die culturen samen leven en welke stereotypen er rond de verschillende culturen hangen.

De klas, dinsdag 14 februari om 20.40 uur op Eén.

Wanneer Otto-Jan Ham het schoolgebouw betreedt, komt hij tot het besef dat hij het leven op de schoolbanken niet per se mist:

Ik ging niet zo graag naar school. Dat besef ik net nu ik hier ben. Zo een schoolgebouw is gewoon een intimiderende omgeving: alles is groot en alles klinkt luider dan ergens anders.

Hoewel de meesten niet meteen aan Nederlanders denken wanneer het over allochtonen gaat, zijn de Nederlanders wel de best vertegenwoordigde groep migranten in België. Otto-Jan is één van hen en wil het daarom over afkomst hebben:

Ik heb zelf ervaren hoe het is om als enige niet-Belg in een klas vol Belgen te zitten.

De tijden zijn wel veranderd en vandaag is Otto-Jan niet meer de enige niet-Belg. In de klas zitten leerlingen van verschillende afkomsten, gaande van Afganistan tot Congo. Het is dus soms wat aftasten voor de leerlingen hoe ze met elkaar moeten omgaan:

Isa: Wij weten als blanken ook niet altijd hoe we een kleurling aan moeten spreken zonder verkeerd over te komen...

Chaghady: Gewoon met de voornaam?
Toch zien de leerlingen voornamelijk de voordelen in van de mix aan culturen in de klas:

Het maakt ons intelligenter en verdraagzamer. We weten veel meer over de andere culturen en staan er dus ook meer voor open dan de generaties voor ons.

Wat met geloof?
In een klas waar zoveel verschillende culturen samen komen, is er ook een hele resem aan geloofsovertuigingen. De ene gelooft niet:

Hel of hemel ik geloof daar niet in. Dat is gewoon iets dat ze hebben uitgevonden om de dood makkelijker te kunnen aanvaarden.

De andere gelooft dan weer wel en dat kan soms een probleem vormen. Wat als je de liefde van je leven tegenkomt, maar die heeft niet hetzelfde geloof als jou? Volgens sommige leerlingen zal de relatie dan niet werken, andere leerlingen zijn het hier niet mee eens:
Als je van elkaar houdt, is geloof geen issue.

De ideale wereld
Otto-Jan sluit de les af met de vraag hoe een klas er binnen 20 jaar zal uitzien. De leerlingen denken dat het een mooie mix zal zijn waarin iedereen een beetje van elkaar heeft. Op de vraag of de verschillende geloofsovertuigingen dan ook succesvol gemixt zullen worden, antwoorden de leerlingen toepasselijk:

De ideale wereld bestaat niet, he!

De klas, dinsdag 14 februari om 20.40 uur op Eén