.
News Image

Night Of The Proms staat alweer garant voor een muzikaal feestje!

Nog tot 17 november heeft de Night Of The Proms dit jaar weer voor de 29ste keer zijn tenten opgeslagen in het Antwerpse Sportpaleis en presenteert weer een fantastische affiche met onder meer de Latin Queen of Pop Gloria Estefan die eindelijk nog eens terug België aandoet en verder onder meer andere wereldsterren als Amy Mcdonald, The Fugees-rapper Jean Wyclef, de Japanse pianovirtuose Hiromi en uiteraard John Miles. Ondanks enkele minpuntjes krijgt het Proms-publiek toch weer waar voor zijn geld met dit jaar duidelijk de boodschap: 'Hip's don't lie!'

Het eerste deel van de 29ste Proms was duidelijk meer klassiek-gericht dan het tweede. Een eerste korte kennismaking met de extreem vingervlugge Japanse pianiste Hiromi , de verrassingsgast van de avond Bent Van Looy en een eerste passage van het Proms-icoon John Miles haalden door de nummerkeuze spijtig genoeg wel een beetje het tempo eruit. Verrassingsgast Bent Van Looy mag dan wel een slimme jongen heten maar van zijn 'The Game' en 'Shadow of a Man' liep het publiek nu weer niet echt warm. Oude getrouwe presentator Carl Huybrechts rolde zich tussendoor even in de rol van publieksdirigent om iedereen te laten meezingen op de tonen van het 'Slavenkoor' van Verdi maar het Proms-publiek liet zich niet zo maar mennen op bestelling. Het veelbelovende experiment om met een speciaal ontwikkelde smartphone-applicatie de traditionele lichtjes te vervangen bleek alvast op de openingsavond daarbij letterlijk een slag in het water en het Sportpaleis bleef een beetje akelig donker. Een deel van het publiek haalde dan maar hun zelf meegebrachte lichtjes van een vorige editie boven maar het was véél te weinig en dat zou een deel van het publiek later in de show ook verbaal laten horen met een luidkeels gescandeerde "Wij willen lichtjes!" Niets te vroeg kwam dan ook de leuke muzikale battle tussen het orkest van Il Novecento en het koor van Fine Fleur dat er dit jaar opnieuw bij was waarbij een aantal hits van onder andere Queen, The Jacksons en Coldplay met succes een nieuw kleedje werd gepast. Tijdens haar tweede passage bewees een gekke bekken trekkende pianiste Hiromi een werkelijk virtuoos talent te zijn door Gershwins 'Rhapsody in Blue' helemaal naar haar hand te zetten in een mix van klassiek en jazz. Een supertalent om met bewondering naar te kijken maar voor échte emotie zorgde pas de jonge Schotse singer-songwriter Amy MacDonald, Met een stem die trilde van de emotie en enkel met haar akoestische gitaar pakte ze het Sportpaleis in met nummers als 'Mr Rock 'n Roll', 'What Happiness means to me' maar vooral met de Bruce Springsteen-cover 'Dancing in the Dark' en haar wereldhit 'This is the Life'. Een hitsong waarbij het Sportpaleis voor een eerste maar zeker niet de laatste keer de heupen losschudde.

Het tweede deel van deze editie van de Proms zal het Proms-publiek ongetwijfeld langer in het geheugen meedragen. Na de pauze opende Het orkest Il Novecento met Met 'La Gazza Ladra' van Rossini waarbij percussionist zich met zijn jaarlijks men-je-publiek-nummertje nog eens volop mocht uitleven op de catwalk van het Sportpaleis . Daarna leverde de Jamaicaanse rapper-producer Jean Wyclef een staaltje af van hoe een massa te bespelen. Met een medley waarbij 'Killing Me Softly' van Roberta Flack, 'No Woman, No Cry' van Bob Marley en zijn duet met Shakira met 'Hips Don't Lie' passeerden, zette de rapper van the Fugees het publiek onmiddellijk volledig naar zijn hand. Geen prijs voor de beste zangprestatie van de avond maar niemand die daar om baalde want Wyclef compenseerde dat ruimschoots door zijn enthousiasme. Wyclef sprong zelfs letterlijk van de catwalk het publiek in om er enkele niet meer al te jonge toeschouwers recht trekken en tot een dansje te bewegen. Hij wist de harten van velen nog meer voor zich te winnen door als eerbetoon aan België als tweede nummer Jacques Brel's 'Ne Me Quitte Pas', te brengen, begeleid door de Japanse pianiste Hiromi. De energieke pianovirtuose bewees daarna solo met 'I've got the rythm' dat ze daarvan letterlijk héél veel in huis heeft en rolde zo de loper uit voor Proms-monument John Miles die eens te meer bewees dat na al die jaren op zijn 'Music' nog steeds geen sleet komt te zitten.

En dan was de tijd gekomen voor het afsluitend hoofdstuk met liefst 8 nummers (een Proms-record!) van de Latin Queen of Pop Gloria Estefan. Gloria bracht de zaal al direct aan het shaken met één van haar vele succesnummers ''Rythm is gonna get you' maar dan maakte de nu 56-jarige diva, die al lang niet meer in België was geweest, het zichzelf een pak minder gemakkelijk door bijvoorbeeld een tophit als 'Dr. Beat' niet op het menu te zetten maar in de plaats daarvan klassiekers als 'Smile' en 'What a Wonderful World' uit haar nieuwe album 'The Standards'. Ook al waren het mooie arrangementen, echt passen in het plaatje deden ze duidelijk een stuk minder. Het het latino 'Mi Tierra' en 'Don't Wanna Lose You Now' deden dat al eens stukje beter maar met het opzwepende ritme van 'Turn the Beat Around' ging het dak eraf en ook Gloria Estefan had nu ook het juiste ritme te pakken en ook zij begon te heupwiegen. Met het feestelijke 'Conga' en de meebruller 'Let's get it loud' , met alle andere artiesten op het podium als kers op de taart, kreeg deze Proms alweer een schitterende apotheose! Op naar de 30ste editie!! (FoGi)

De 29ste Night of the Proms, nog tot en met 17 november in het Antwerpse Sportpaleis.

Voor meer info www.sportpaleis.be.