.
News Image

Nieuw seizoen De Noodcentrale op Eén

Wegens succes verlengd.
Het zeer gesmaakte De noodcentrale is vanaf maandag 6 maart terug op Eén. Het eerste seizoen kon gemiddeld 901.122 kijkers bekoren (live+6, 4+). In dit tweede seizoen kruipen de kijkers weer mee in de hoofdtelefoon van de calltakers van de noodnummers 100/112 en 101 voor een unieke blik achter de schermen. Dit keer volgt De noodcentrale niet enkel oproepen uit Antwerpen, ook de noodcentrales in Brugge en Luik stellen hun deuren open voor een filmploeg.

De opnames vonden plaats in de zomer, een periode waarin de callcentra extra veel oproepen krijgen. Verloren gelopen kinderen, een verkeersongeluk richting kust of Ardennen, een inbraak of een hartstilstand: aan beide kanten van de taalgrens staan de calltakers van politie, brandweer en ambulance paraat om iedereen snel en doeltreffend te helpen.

Enkele vertrouwde gezichten uit het eerste seizoen duiken weer op, en daarnaast maken de kijkers kennis met een heleboel nieuwe calltakers uit de provincies Brugge en Luik.

Mik Cops, programmamaker bij productiehuis De chinezen: Voor het eerste seizoen van De noodcentrale hebben we wekenlang intensief in de meldkamers van de 112/100 en 101 in Antwerpen doorgebracht. We dachten op dat moment dat we alles wel gehoord hadden. Dat we nog moeilijk te verrassen waren. Maar al meteen na onze kennismaking met de ploegen van de andere provincies bleek dat dat een verkeerde indruk was. In de zomer van 2016 hebben we gedurende twee maanden het  werk in de meldkamers van Brugge, Antwerpen en Luik gevolgd. En opnieuw werden we elke dag bij de keel gegrepen door de intensiteit en de diversiteit van de oproepen die daar binnenkomen.

De noodcentrale: vanaf 6 maart elke maandag om 20.40 uur op Eén.

Tijdens de opnames kwamen in de vier verschillende callcentra in Luik, Brugge en Antwerpen ongeveer 400.000 oproepen binnen.

Hoofdcommissaris Jean-Claude Gunst van de Federale Politie
In dit tweede seizoen leert het grote publiek ons opnieuw kennen. Werken in de meldkamer is en blijft een soms lastige maar bovenal boeiende job. Want mensen helpen, dat doen we, dag in dag uit. Ook in de actuele moeilijke context en belastende tijden.

Erwin Hertens, directeur 112
In het nieuwe seizoen van De noodcentrale krijgt de kijker de kans om voor het eerst kennis te maken met het cruciale werk van de operatoren in West-Vlaanderen en Luik, en de impact van hun ondersteuning voor mensen in nood.

Hoewel alle operatoren dezelfde opleidingen en procedures volgen, zijn er ook types incidenten die typisch zijn voor een provincie. In West-Vlaanderen krijgen de operatoren bijvoorbeeld vaak oproepen van vermiste kinderen aan de kust. Tegelijk hopen we dat de nieuwe afleveringen de kijker nog meer bewust maken dat je enkel voor noodgevallen mag bellen naar de noodcentrales. Blokkeer de lijnen alstublieft niet met nodeloze oproepen, je brengt daarmee het leven in gevaar van mensen die echt dringend hulp nodig hebben.
Luitenant Johny Verfaillie, Functionele Chef Hulpcentrum 112 West-Vlaanderen

Na het zien van de eerste reeks van De noodcentrale en het horen van de vele reacties in mijn omgeving, was ik meteen gewonnen voor een nieuwe reeks opnames door het productiehuis De Chinezen en Eén. Onder het toeziende oog van de strenge wet op de privacy werden binnen de 112-centrale West-Vlaanderen heel wat opnames gemaakt.

Ikzelf ben bijzonder trots op het teamwork van onze operatoren: teamwork dat de spirit is tot het slagen van elke oproep. Het is een fundament tussen de samenwerking van de beide noodcentrales 112 en 101.

Devid Camerlynck, directeur CIC West-Vlaanderen, Federale Politie
Een zomerse topdag aan de Belgische Kust heeft ook zijn impact voor de noodcentrale in West-Vlaanderen. Met ruim 6 miljoen bezoekers in twee maanden maakt dit van de rustige provincie plots een grootstad. Calltakers beantwoorden tijdens deze drukke periode talloze oproepen van vermiste kinderen, agressiviteit, criminaliteit, en ook vele onnodige noodoproepen.  Onder tijdsdruk en met respect en dienstverlenende ingesteldheid werken zij de klok rond naar een oplossing voor elke oproep. De noodcentrale biedt hiermee een realistische inkijk in een fascinerend beroep.

Samuel Stipulante, directeur HC100 Luik
De operatoren van de noodcentrale 112 vormen de allereerste schakel in de reddingsketen. Op hun schouders rust de volledige verantwoordelijkheid om de juiste en snelste middelen uit te sturen in geval van nood. Dankzij hen verhogen we, dag na dag, de kwaliteit van de hulpverlening aan slachtoffers die een dringende opname nodig hebben. Voor mij was het dan ook belangrijk dat hun werk zou gekend worden door - en erkenning zou krijgen van - het grote publiek. In deze context is de televisiereeks De noodcentrale voor mij een echt succes!

Waren we aanvankelijk nog wat bevreesd voor een mogelijke toename van de stress door de aanwezigheid van camera’s in de 112-centrale, dan kunnen we achteraf niet anders dan toegeven dat die angst helemaal onterecht is gebleken, dankzij het professionalisme van onze operatoren en van het productieteam.

Calltakers
Enkele bekende gezichten uit seizoen 1 keren terug, zoals John, Alain en Ilse van de 101 in Antwerpen. Daarnaast maken de kijkers kennis met een heleboel nieuwe calltakers uit andere provincies.
Antwerpen 101: John (50), Alain (52), Ilse (50)
Brugge 100: Pieterjan (32), Naomie (25), Veronique (40), Tony (44) en Kim (35)
Brugge 101: Pieter (47), Dieter (31), Pascal (51)
Luik 100: Deborah (26), Carole (31), Armand (36)

Aandacht voor privacy
In samenspraak met de Federale Politie, de FOD Binnenlandse Zaken, de FOD Volksgezondheid en Eén hebben de makers dezelfde werkwijze gebruikt als tijdens het vorige seizoen om de privacy en de anonimiteit van de burger te garanderen. Hiervoor werden alle mogelijke manieren gebruikt om ervoor te zorgen dat de bellers door niemand herkend kunnen worden - zelfs niet door hun naaste omgeving.

Zo werden alle persoonlijke gegevens (namen, locaties, tijdstippen, nummerplaten, merknamen) in de montage weggelaten, net als herkenbare stopwoorden en spraakpatronen. Alle oproepen werden bewerkt met forensische stemvervorming die niet te reconstrueren is. Een groot deel van de oproepen werd opnieuw ingelezen door een andere stem. Dit wordt ook aan de kijker duidelijk gemaakt aan het begin en einde van elke aflevering.

Verder werden alle oproepen die binnenkwamen bij de 101 afgetoetst bij het parket van Antwerpen en West-Vlaanderen, om zeker te zijn dat er geen lopende zaken tussenzitten. Alle afleveringen werden op voorhand bekeken door de Federale Politie, de FOD’s Binnenlandse Zaken en Volksgezondheid en Eén. Zij gaven hun uitdrukkelijke toestemming om de afleveringen uit te zenden.

Aan alle medewerkers die aanwezig waren tijdens de opnames, werd geheimhouding gevraagd van de informatie die ze tijdens de opnames hoorden. Op vraag van de Federale Politie en de FOD Binnenlandse Zaken wordt al het ruw beeldmateriaal vernietigd na de uitzending van het programma.

Appel d'urgence in Wallonië
Vanaf dit jaar is er een Franstalige versie van De noodcentrale: Appel d'urgence. Productiehuis De chinezen volgt in deze reeks 12 calltakers  van de noodcentrales 100/112 en 101 uit de provincie Luik. Drie van hen komen ook voor in De noodcentrale: Deborah, Carole en Armand. Appel d'urgence telt 6 afleveringen en is vanaf zondag 26 februari te zien opp RTL/TVI.

De noodcentrale: vanaf 6 maart elke maandag om 20.40 uur op Eén.