.
News Image

Marktaandelen zenders verschuiven

Canvas doet het wél goed.
Hoe doen de Vlaamse zenders het voorlopig dit najaar? Het is een beetje zoals met de verkiezingen: ook op de televisie heeft iedereen altijd een beetje gewonnen, afhankelijk van welke doelgroep of uitzenduren worden gebruikt om de marktaandelen uit te rekenen. Dat schrijft De Morgen. Eén blijft tussen 18 en 23 uur marktleider met een marktaandeel van 30 procent, wat een daling is met 2 procentpunten. Het verlies van de wedstrijden van de Rode Duivels, besparingen in het slot om 21.30 uur en het schrappen van Het journaal om 18 uur spelen de zender parten. Canvas versterkte dan weer zijn positie en klokte in september af op een marktaandeel van 8,6 procent. VTM zakt in zijn doelgroep van 18- tot 54-jarigen van 27 naar 26,5 procent, maar vorig jaar was september wel een recordmaand. Minpunt: Q2 heeft het niet onder de markt. Onder meer omdat de zender nu de Champions League moet delen met VIER (of ZES) daalde het marktaandeel met meer dan 2 procentpunten tot 7 procent. En VIER? Een marktaandeel van 14,1 procent in zijn doelgroep, het beste cijfer sinds september 2013.