.
News Image

Leuvense kiezer heeft toekomst Marktrock in handen

Nieuwe bestuursploeg neemt beslissing.
Volgend weekend viert het Leuvense stadsfestival Marktrock zijn 30ste verjaardag. Drie dagen is er gratis muziek in de Leuvense starten en op de pleinen terug te vinden. Speerpunten van het jubileumfeest zijn Regi, Soulsister, Marco Z, The Kids en Vive La Fête. Een paar jaar geleden leek het erop dat het oudste stadsfestival van ons land z'n verjaardag niet zou moeten vieren. Na 25 jaar organiseren gooide de vorige vzw de handdoek in de ring. Eén editie later was ook de nieuwe ploeg klaar met het verhaal. Het is dankzij The Entertainment Group – ondertussen omgevormd tot Live Entertainment – dat Marktrock volgend weekend z'n 30ste verjaardag kan vieren. De formule is duidelijk; Marktrock is een 100 % Belgisch, gratis stadsfestival. De formule slaat aan want al enkele edities vinden vele duizenden concertgangers vlot de weg naar Marktrock. Toch heeft een gratis festival ook een keerzijde want iemand moet de rekening betalen. Naast de sponsorgelden komen de inkomsten voor Marktrock ook vanuit het Leuvense stadsbestuur. Zij pompen ruim 100.000 euro in elke editie van het festival. De overeenkomst die de stad Leuven gemaakt heeft met organisator Live Entertainment gaat dit weekend voor de laatste keer in. In Het Nieuwsblad van dit weekend vertelt schepen van Evenementen Dirk Vansina (CD&V) het als volgt: Het leek ons niet democratisch om een beslissing waarmee heel wat geld gemoeid is en die mogelijk moeilijk ligt, nu nog te nemen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Het zal er dus vanaf hangen van de nieuwe bestuursploeg in Leuven, na de gemeenteraadsverkiezingen hoe het verhaal van Marktrock verder zal gaan. Henk Vermeulen, gedelegeerd bestuurder van Live Entertainment reageert in de krant als volgt: ‘We hebben al duidelijk gemaakt aan het stadsbestuur dat als het van ons afhangt, we absoluut verder willen gaan met Marktrock. We denken dat we met de huidige formule alle troeven in huis hebben om met het festival te blijven groeien’, zegt Henk Vermeulen van Live Entertainment. ‘Natuurlijk is het niet aangenaam dat we nog niet weten of we de volgende jaren opnieuw op onze grootste sponsor kunnen rekenen, maar wij stellen onze officiële vraag voor steun opnieuw na de gemeenteraadsverkiezingen. Ik denk ook dat we ervan uit mogen gaan dat een groot evenement zoals Marktrock de verkiezingen zou moeten overstijgen.’ ‘Zouden we zonder de financiële steun van het stadsbestuur kunnen? Ja’, zegt Vermeulen. ‘Maar dankzij de steun van het stadsbestuur is Marktrock voor ons wel uit kunnen groeien tot een rendabel uithangbord waarop we geen grote winst hoeven te maken. Als gratis festival hoeven we geen tickets op voorhand te verkopen. Daar tegenover staat wel dat we de opbrengst van tickets via sponsorgeld moeten binnenhalen. Voor deze editie heeft ING, een grote sponsor, afgehaakt. Maar dat zal de bezoeker van Marktrock nu niet en nooit niet op de affiche of op de pleinen merken.’