.
News Image

Karrewiet schittert in afwezigheid op YouTube

Nederlands kinderjournaal is hit op YouTube.
Met bijna 300.000 abonnees in amper een jaar tijd is het YouTube-kanaal van het Nederlandse Jeugdjournaal een gigantische hit. Maar van de Vlaamse tegenhanger Karrewiet is er voorlopig geen spoor op het populaire videoplatform. Nochtans zijn ze bij Karrewiet al geruime tijd bezig aan het uittekenen van een digitale strategie. Concrete resultaten daarvan zijn de Karrewiet-app -goed voor 70.000 downloads - die twee keer per dag een nieuwsoverzicht brengt en het Karrewiet-Instagram-account, dat 11.900 volgers telt. Maar YouTube behoort , voorlopig, dus niet tot het pakket. Een kwestie van budgetten, zegt Katrien Van der Slycken in De Morgen die als 'chef jong' aan het hoofd van de Karrewiet-ploeg staat. We hebben er voor gekozen om ons beperkte middelen op Instagram en onze app te concentreren. Dat Karrewiet-kijkers eigenlijk te jong zijn voor een eigen Instagram-account is daarbij geen belemmering. De praktijk leert ons dat heel wat kinderen niet tot hun 13de verjaardag wachten om op Instagram te gaan, zegt Van der Slycken. We staan daar niet alleen in. Zowat elk Europees jeugdjournaal is actief op Instagram.