.
News Image

Voor hetzelfde geld legt de truken bloot van verkopers

Voor Hetzelfde Geld trekt op onderzoek uit.
Wat brengt Voor hetzelfde geld op woensdag 26 oktober?

Thomas wil weten of minder werken en thuis blijven voor je kinderen voordeliger kan zijn dan ze elke dag naar de kinderopvang te brengen. Britt zoekt uit of je je kan wapenen tegen de truken van verkopers. En met zijn drieën vlooien ze uit of je geld kan verdienen door te investeren in kunst.

Voor hetzelfde geld, woensdag 26 oktober om 20.40 uur op Eén

Kinderopvang of minder werken?
Kinderopvang kost veel geld, zeker als je bij een privécrèche of een onthaalmoeder gaat. Ouders zijn vaak 500 euro per kind kwijt voor een maand opvang, met twee kinderen 1000 euro. Daar recupereer je fiscaal een klein deel van. Maar het blijft veel geld.
Wat als één van beide partners vier vijfde gaat werken en thuis blijft voor de kinderen? Dan bespaar je op de kinderopvang maar je verliest wel een deel van je loon. Thomas zoekt uit wat er het voordeligst is. 

Worden we beïnvloed door verkopers?
Als je een nieuwe televisie of droogkast koopt, loop je misschien de winkel uit met een model dat groter of duurder is dan wat je eigenlijk nodig hebt.
Zou het kunnen dat verkopers ons in een bepaalde richting duwen? Gebruiken ze technieken om je aankoop te beïnvloeden? Om dat uit te zoeken kocht Britt een nieuwe televisie met een verborgen camera.
“Ik heb hem zelf ook” is een trucje 

Met een verborgen camera  en een maximumbudget van 900 euro bezoekt Britt een aantal winkels. Britt laat zich dus leiden door de informatie die ze krijgt van de verkopers en zij schotelen haar ook altijd een toestel voor rond de prijs van 900 euro.
Na een paar winkels maakt ze de balans op: de verkopers lijken vriendelijke mensen die veel informatie en advies geven. Van beïnvloeding lijkt geen sprake.
Maar klopt dat ook?

Britt laat de beelden van de verborgen camera zien aan Professor Communicatiewetenschappen Tim Smits: Er is wel sprake van beïnvloeding door verkoopspraatjes:

“Die meneer kocht dit model ook”  noemen we 'social proof'. Als anderen ook voor dat toestel kozen, dan sterkt dan ons in het idee dat het een goed toestel zal zijn.
“Dit toestel is momenteel in de aanbieding” speelt in op het principe van schaarste. Als er een uitzonderlijke en tijdelijke aanbieding is dan sterkt ons dat in het idee dat we dit toestel wel moeten kopen om dat aanbod niet mis te lopen.
Dat Britt niet gemerkt heeft dat er verkoopstechnieken op haar werden toegepast vindt Smits niet vreemd: verkopers doen het subtiel. Ze willen natuurlijk niet dat de klant voelt dat er verkoopspraatjes aan te pas komen.
Maar wat kan je nu doen om jezelf te wapenen tegen verkoopspraatjes?
Doe op voorhand research: waar moet het product aan voldoen?
Neem de tijd. Laat je nooit onder druk zetten.
Zeg nooit het maximumbedrag dat je in gedachten hebt voor je aankoop.

Kan je geld verdienen door te investeren in kunst?
Britt organiseert een spannende wedstrijd voor Jan en Thomas. Ze kregen allebei 500 euro en een week de tijd om kunst te kopen en daarna op een veiling te verkopen.
Thomas vond niet meteen een kunstwerk voor dat bedrag. Jan kocht op een veiling een echt schilderij van de Belgische schilder Henri Schouten. Maar of hij daarmee de wedstrijd ook wint? Wie van beide maakt bij de veiling van hun stuk het meeste winst en deed dus de beste investering?

Voor hetzelfde geld, woensdag 26 oktober om 20.40 uur op Eén