.
News Image

Verkoop van tijdschriften daalt opnieuw

We besparen steeds meer op tijdschriften.


Volgende maand maakt de CIM de nieuwe cijfers van verkochte tijdschriften en dagbladen bekend. De uitgeverijen kennen die cijfers uiteraard, maar slechts één keer per jaar worden de cijfers in de openbaarheid gebracht. In de loop van de maand maart worden de cijfers door de CIM verspreid. Eén ding staat vast: de dalende trend blijft. Verschillende persverkopers vertelden aan de Showbizz-Site dat kranten en weekbladen opnieuw klappen krijgen. “De stapel van Dag Allemaal en Story is het afgelopen jaar weer wat kleiner geworden. Zo’n tien jaar geleden stonden er twee stapels van ongeveer een halve meter voor Dag Allemaal en ook nog eens twee stapels van Story. Als er dan een special was, hadden we nog wat stock liggen. Dat is helaas al lang voorbij”, zucht een verkoper uit Westerlo. En ook in Herentals horen we dat de verkoop serieus naar beneden gaat, daarvoor ziet de verkoper verschillende redenen.



“De weekbladen worden elk jaar wat duurder, inhoudelijk lijken de weekbladen steeds meer op elkaar. En dan heb ik het vooral over Dag Allemaal, Story en Primo. Soms staan quasi dezelfde reportages in twee van de drie weekbladen. Bij DPG Media zijn ze de citroen aan het uitmelken”, klinkt het. “Gelukkig kunnen wij de dalende inkomsten compenseren met een uitbreiding van onze diensten. Sinds kort kan je hier ook kledij voor de droogkuis leveren en afhalen. Misschien moeten we binnenkort ook een strijkdienst lanceren?”, knipoogt de persverkoper terwijl hij een klant afrekent die met de ‘Win for life’ en ‘Lotto’ meespeelt. “Ook iets wat fel aan het minderen is. Alles verhuist naar digitaal”, zucht de man.