.
News Image

VAF Wildcards 2015 kleuren overweldigend vrouwelijk

Vrouwen aan de macht bij VAF Wildcards.


Met slechts één man onder de zes laureaten kleurt de lichting 2015 van de VAF Wildards overweldigend vrouwelijk. De VAF Wildcards voor fictie gaan dit jaar naar Anouk Fortunier en Leonardo Van Dijl; de laureaten voor documentaire zijn Karen Vázquez Guadarrama en Rachida El Garani. Liesbet van Loon krijgt de VAF Wildcard voor animatie, terwijl Eva van Tongeren de laureaat is binnen de categorie Filmlab. De uitreiking gebeurt vanavond tijdens de slotceremonie van het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven (IKL).



De VAF Wildcardcompetitie is ondertussen al aan zijn 11e editie toe waarvoor dit jaar 121 korte films ingeschreven werden. Ook al kenden vorige edities natuurlijk ook een aantal vrouwelijke laureaten zoals Nathalie Teirlinck (die op dit ogenblik haar speelfilmdebuut Tonic Immobility aan het inblikken is), Moon Blaise (die met haar nieuwe korte film Guest dit jaar op IKL stond), Laura Vandewynckel (die met de haar eindwerk Het paradijs dit jaar doorstootte naar de Officiële Kortfilmcompetie van het Filmfestival van Cannes), Eva Küpper (die met de Duits-Canadese regisseur Thomas Wallner het op het prestigieuze Hot Docs in Toronto bekroonde Gardenia – Before the Last Curtain Falls regisseerde), of Sofie Benoot (die meewerkte aan de documentaire reeks Archibelge) nooit eerder telde men zoveel vrouwelijke winnaars onder de laureaten.



Ook opmerkelijk is het feit dat vier van de laureaten dit jaar afkomstig zijn van het LUCA School of Arts. De twee andere winnaars zijn afkomstig van het KASK in Gent en het RITCS in Brussel.



Leonardo Van Dijl (LUCA School of Arts) is meteen de enige mannelijke laureaat onder het zestal. Met zijn masterfilm Umpire toont hij de leegte die coach Jeremy P. achterlaat in het leven van de 14-jarige tennisbelofte Axelle D. wanneer zijn aanhouding verlengd wordt.

Medestudente Anouk Fortunier maakte met Drôle d'oiseau een portret van een bipolaire man gezien door de ogen van zijn 11-jarige dochter. De korte film werd tijdens het Film Fest Gent al bekroond met de Publieksprijs van de Belgische kortfilmcompetitie.



Ook de documentaire Flor de mil colores van laureate Karen Vázquez Guadarrama (KASK) viel eerder al in de prijzen in Gent. Haar film over de alleenstaande Boliviaanse moeder Emiliana die probeert te overleven in een mijnkamp op ruim 4.800 meter hoogte won er de Prijs voor Beste Belgische Studentenfilm.

Into Darkness van Rachida El Garani (RITCS) was onlangs in competitie te zien op het Internationaal Documentaire Filmfestival van Amsterdam (IDFA) en volgt de 11-jarige Mohamed uit Marokko die hoopt niet blind te worden zoals 11 van zijn familieleden.



De animatiefilm The Beast van Liesbet van Loon (LUCA School of Arts) is dan weer een experimenteel verhaal van een vrouw die dagelijks geteisterd wordt door haar innerlijke monster, tot ze beslist om er mee te leren leven.



In haar filmisch essay In Frankrijk zijn geen walvissen neemt Eva van Tongeren (LUCA School of Arts) de kijker mee op een persoonlijke zoektocht naar rust en sereniteit.



Met de Wildcardcompetitie gaat het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) sinds 2005 proactief op zoek naar aanstormend filmtalent. In totaal worden zes premies uitgereikt, twee voor fictie en een voor animatie elk t.w.v. €60.000, twee voor documentaire t.w.v. €40.000 en tot slot ook een wildcard van €25.000 voor een experimenteel audiovisueel werk. Bovenop dat bedrag is er professionele begeleiding door een coach.



De historiek van de VAF Wildcardcompetitie bevat na 11 edities tal van namen die doorheen de jaren uitgegroeid zijn tot gevestigde filmmakers. Enkele voorbeelden (naast de eerder in dit bericht genoemde vrouwelijke VAF Wildcardlaureaten): Hans Van Nuffel die met zijn debuutfilm Adem uitgeroepen werd tot European Discovery op de European Film Awards; Tom Van Avermaet die met Dood van een schaduw in 2013 genomineerd voor de Oscars; Sahim Omar Kalifa werkt niet alleen aan zijn speelfilmdebuut Zagros maar doet na Baghdad Messi ook dit jaar opnieuw een gooi naar de Oscars met zijn korte film Bad Hunter; Gust Van den Berghe sloot met Lucifer zijn trilogie af na En waar de sterre bleef stille staan en Blue Bird; Gilles Coulier maakte ondertussen zijn felgesmaakte debuut op televisie met Bevergem en is in voorbereiding is voor zijn eerste langspeler Cargo; Adil El Arbi en Bilall Fallah haalden ondertussen ruim 100.000 bezoekers met hun tweede speelfilm Black die op dit ogenblik in de zalen loopt; No Man is An Island van Tim De Keersmaecker ging deze week bij ons in première.