.
News Image

Mag VRT reclame doorverkopen aan een commerciële radiozender?

Een zware discussie.
Mag de VAR, de reclameregie van de VRT, ook reclame verkopen voor NRJ, een nieuwe commerciële radiozender? Daar werd in de Mediacommissie stevig over gedebatteerd. Medialaan, de eigenaar van Qmusic en Joe, en de Vlaamse Radio Vereniging, die de belangen van lokale radio's verdedigt, vrezen dat de samenwerking de radioreclamemarkt zal verstoren. De VRT heeft het over 'framing' en is 'not amused'. Dat schrijft De Standaard. 'De VRT en de VAR volgen nauwgezet alle wettelijke regels en zijn transparant over de bedrijfsvoering', zegt Paul Lembrechts, de grote baas van de VRT. 'Ik ben gechoqueerd dat sommige media spreken van “boekhoudkundige creativiteit” en “gegoochel met cijfers” terwijl alles in lijn is met de wettelijke regels, met controle van de raden van bestuur van de VAR en de VRT, de regeringscommissaris, bedrijfsrevisoren en het parlement. Dit is bewuste framing om de VAR en de VRT te schaden. Ik ben ervan overtuigd dat de radioreclamemarkt gezond is en groeit dankzij de inspanningen van de medewerkers van VAR. En dat is in het voordeel van de hele radiomarkt.'