.
News Image

CIM-radio: VRT bereikt dagelijks 3 miljoen luisteraars

Radio 2 grootste stijger op Vlaamse radiomarkt.
Donderdag heeft het CIM de nieuwe luistercijfers voor de Vlaamse radiomarkt bekendgemaakt. Radio 2 is daarin de grootste stijger. Het net bereikt meer dan 1,3 miljoen Vlamingen en heeft een marktaandeel van opnieuw bijna 30 procent. Studio Brussel behoudt zijn recordniveau van enkele maanden geleden en wint nog luisteraars bij. Ook MNM wint luisteraars. Maar liefst 3 miljoen Vlamingen kozen ook de voorbije maanden opnieuw dagelijks voor één van de vijf netten van de VRT. Het bereik van het medium radio in Vlaanderen blijft verder stijgen: 78,7 procent van de Vlamingen luistert dagelijks. De vijf radionetten van de VRT blijven daarbij keuze nummer één: dagelijks kiezen gemiddeld 2.944.000 luisteraars voor een van de netten van de openbare omroep. Radio 2 is bij deze meting de grootste stijger, met opnieuw een marktaandeel van net geen 30 procent. Dat is twee procent meer dan bij de vorige meting en op het niveau van dezelfde periode een jaar geleden. De familiezender bereikt dagelijks meer dan 1,3 miljoen luisteraars en blijft op die manier een unicum in Europa. Studio Brussel bevestigt zijn ijzersterke positie en behoudt zijn hoge marktaandeel van de vorige meting. Voor het eerst luisteren nu dagelijks gemiddeld meer dan 700.000 luisteraars. MNM verliest licht aan marktaandeel tegenover de vorige meting, maar haalt een hoger marktaandeel dan in dezelfde periode een jaar geleden. Het bereik – erg belangrijk voor een openbare omroep – blijft wel groeien: de zender bereikt nu 590.000 luisteraars per dag, dat zijn er bijna 30.000 meer dan een jaar geleden. MNM bereikt ook duidelijk meer jongeren tussen 12 en 24 jaar dan vorig jaar: dagelijks luisteren nu gemiddeld 203.000 tieners en jonge twintigers naar het jongste VRT-net. Radio 1 verliest in deze meting luisteraars. Het net werkt al een tijdje aan nieuwe programma’s. Die worden later dit jaar gelanceerd. Cultuurzender Klara blijft stabiel. Els Van de Sijpe, manager radio bij de directie media: “We zijn trots dat we ook bij deze meting het vertrouwen van de luisteraar hebben gekregen. Dagelijks het vertrouwen van drie miljoen luisteraars genieten, het blijven cijfers waar ik even stil van word. Ik ben bijzonder blij met de resultaten van Radio 2 en Studio Brussel. MNM doet wat het moet doen: succesvol inzetten op de jongere luisteraar.”