.
News Image

Straks: Werk aan de Winkel - nieuw op vtm

Vanaf 15 maart 2012 geeft Aline Juliá op donderdag om 21u40 afspraak voor “Werk aan de Winkel”, het nieuwe programma waarin zij kleinhandelaars coacht die met hun zaak in het slop zitten zodat ze hun buurtwinkel weer kunnen laten draaien en de passie in zichzelf terugvinden.
ALINE JULIA COACHT EIGENAARS VAN BUURTWINKELS Of je nu in Vlaams-Brabant of West-Vlaanderen woont, ieder van ons kent wel een buurtwinkel waarvan je denkt: mochten de eigenaars het anders aanpakken, dan zou deze zaak veel aantrekkelijker worden. En zou ik er als klant meer over de vloer komen. Dat is het uitgangspunt van Werk aan de Winkel, het nieuwe programma dat vanaf 15 maart 2012 op donderdag om 21u40 wordt uitgezonden bij vtm. Zes afleveringen lang doorkruist coach en marketingexperte Aline Juliá -bekend van Mijn Restaurant!- Vlaanderen om buurtwinkels en vooral hun eigenaars, die met verlies voortploeteren en niet weten hoe ze verder moeten, op het juiste spoor te zetten en hen te helpen er weer bovenop te geraken. Aline geeft de winkeliers nieuwe inzichten, verkent samen met hen nieuwe horizonten, laat de winkeliers inspiratiebronnen ontdekken en gaat samen met hen aan de slag. Aline werkt met een gericht stappenplan. In de eerste fase analyseert zij ter plaatse de situatie en gaat zij onder andere na wie de klanten zijn en wat ze kopen, maar ook wat het aanbod is en hoe de winkeliers het in hun zaak doen. Na de analyse volgt de actie en geeft Aline impulsen om de zaakvoerders tot nieuwe inzichten te brengen en reikt zij inspirerende tips en ideeën aan om het anders aan te pakken. Ook het gamma aan producten in de winkel en de presentatie ervan worden onder handen genomen, en er wordt een strategie bedacht om nieuwe klanten aan te trekken. In Werk aan de Winkel komen verschillende soorten buurtwinkels aan bod: van een bloemenzaak over een superette tot een broodjeszaak en zelfs een winkel in breigaren. Telkens opnieuw gaat Aline op zoek naar de oorzaken en haalt ze de energie en de passie in de handelaars weer naar boven. Elke aflevering van Werk aan de Winkel vertelt dan ook een ander pakkend verhaal met een verrassende kijk achter de schermen van buurtwinkels. Je ziet mensen groeien, beter worden en beseffen dat het ook anders kan. AFLEVERING 1: VOEDING CARINE & BENNY Carine en Benny hebben al 13 jaar een kruidenierszaak in Kuringen, een dorp in de buurt van Hasselt. Het koppel moet elke dag heel hard werken, maar de inkomsten zijn niet navenant. Carine en Benny hebben het niet alleen financieel moeilijk. Door het vele en harde werk is er geen tijd voor ontspanning en van vakantie is er al helemaal geen sprake. Carine en Benny zijn dan ook uitgeblust en dat zie je aan hun winkel. Die is saai en de klanten kopen steeds minder. Marketingspecialiste Aline Juliá merkt al bij haar eerste bezoek dat Carine en Benny het verkeerd aanpakken. Hun 120 vierkante meter grote winkel staat bomvol huishoudproducten en andere non-food artikelen. Dit zoekt niemand in een buurtwinkel. Maar het koppel is zich van geen kwaad bewust. Carine en Benny komen nauwelijks buiten en weten totaal niet wat er leeft in de wereld van de verkoop. Laat staan wat de trends zijn. Aline Juliá’s eerste missie is dan ook om het koppel uit hun winkel te krijgen. Ze wil hen dringend de wereld tonen. In Gent worden Carine en Benny met de neus op de feiten gedrukt. Als ze willen overleven moeten ze steeds verdergaan met hun voedingswinkel. Je moet voortdurend inspiratie opdoen door buiten te komen. Carine en Benny trekken al snel aan de noodrem. Ze krijgen het benauwd van zoveel nieuwe impulsen en verzinnen excuses om niet te hoeven veranderen. Zo denken ze dat hun klanten niet klaar zijn voor een buurtwinkel anno 2012. Aline Juliá doet wat ze kan om de kruideniers te laten inzien dat verandering noodzakelijk is. Ze wil dat Carine en Benny stoppen met “supermarktje spelen” en voortaan op zoek gaan naar nieuwe en unieke voedingsproducten. De winkel moet absoluut gezellig en levendig worden. Klanten moeten met plezier op ontdekkingstocht komen. Durven Carine en Benny de grote stap naar de versmarkt zetten? Het antwoord in de eerste aflevering van Werk aan de Winkel op donderdag 15 maart 2012. EEN WOORDJE MEER OVER ALINE JULIA Aline Juliá is freelance brand, marketing & communication consultant die zich heeft gespecialiseerd in het ontwikkelen van nieuwe ideeën, sterke merken en marktstrategieën. Zo adviseert ze behalve de zaakvoerders in het nieuwe vtm-programma Werk aan de Winkel ook een aantal grote en kleine reclamebureaus (en via hen een aantal grote merken) en stond ze mee in voor de lancering van het MAS (Museum Aan de Stroom), in opdracht van de stad Antwerpen. Verder is Aline lector ’Shop Management’ aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen en gastdocent ‘Mobile Marketing’ aan de EHSAL Management School. Op dit moment werkt ze bij het S.M.A.K. in Gent aan de lancering van TRACK. Haar eerste televisie-ervaring deed ze op als jurylid in Mijn Restaurant. In het begin van haar carrière werkte Aline Juliá als copywriter bij het Belgisch instituut voor verkeersveiligheid. Ze was er o.a. verantwoordelijk voor de lancering van de Bob-campagnes. Na een periode als pers- en communicatieverantwoordelijke bij het staatssecretariaat voor veiligheid, maatschappelijke integratie en leefmilieu, koos ze voor een nieuwe richting bij het grote, beursgenoteerde Mobistar. Ze werkte 11 jaar bij de telecomgigant en klom er op tot brand & commercial communication director. In die periode nam ze twee sabbaticals om te reizen in Australië, Azië en Nieuw-Zeeland. Werk aan de Winkel, vanavond om 21.40 op vtm.