.
Karen Damen in Familie
vrijdag 23 februari 2018

Karen Damen heeft een plaat gemaakt.

En die plaat is vanaf vandaag te koop.


Dat is uiteraard niet de eerste keer. Bijna twee decennia lang maakte ze deel uit van de grootste hitmachine die de Benelux ooit heeft gekend. K3 bracht dertien cd’s uit, verkocht meer dan vijf miljoen exemplaren, én gaf duizenden optredens. Maar toen in 2015 de fakkel werd doorgegeven aan een nieuwe generatie meisjes, was het voor Karen tijd om haar kinderdroom weer tot leven te wekken: een soloplaat. Eentje waarop ze haar éigen stem kon laten horen. Als meisje van vijf was ze stikjaloers op Kinderen Voor Kinderen, en telkens er een kindsterretje de hitparade haalde dacht ze: dit wil ik ook. Vijfendertig jaar later is het eindelijk zover. “Ik droomde van een plaat die echt van mij was. Waar de muziek en de teksten voor de volle 100% procent mijn eigen persoonlijkheid weerspiegelen.”

Dat was geen gemakkelijke zoektocht, want Karen houdt van veel muziekjes, en ze kan ook verschillende stijlen aan. Het kwam er dus op aan om een plaat te maken die enerzijds veelzijdig was, en anderzijds toch coherent zou aanvoelen. En dat is wonderwel gelukt. Meer nog: met de hulp van haar steun en toeverlaat –drummer en co-producer Antony Van der Wee- heeft Karen Damen een plaat opgenomen zoals die nooit eerder werd gemaakt in het Nederlands. Het is pop, maar niet zonder diepgang. Modern, maar niet geforceerd trendy. 0ntwapenend en gevoelig. En vooral: volwassen, zoals je dat mag verwachten van een vrouw die intussen mama is.



Het had nochtans heel anders kunnen uitdraaien. Sla er de namen op na die hun medewerking aan de plaat hebben verleend, en het lijkt een ratjetoe van stijlen. Regi van Milk Inc. is van de partij. Maar net zo goed Tourist LeMC. Je komt Jelle Cleymans in de credits tegen, en even verderop ook Daan. En je ontdekt dat Hooverphonic-gitarist Raymond Geerts het merendeel van de muziek schreef. Op papier kàn de combinatie van al die uitersten haast niet werken.



En toch: de hese, uit de duizenden herkenbare stem van Karen blijkt de verbindende factor die alles samenhoudt. Ze kiest opnieuw voluit voor het Nederlands, de taal waar ze zich het beste bij voelt. “Ik wilde mee kunnen schrijven aan de teksten, en dat zou me nooit gelukt zijn in het Frans of in het Engels, omdat ik daar niet sterk genoeg in sta. Agnes Obel – één van mijn grote voorbeelden- drukte me op het hart om dicht bij mezelf te schrijven. En dat heb ik gedaan.”



Een soloplaat maak je nooit alleen, maar iémand moet de constante zijn. Die constante is ontegensprekelijk Karen Damen. “Ik wist heel goed wat ik wel en niet wilde. Ik ben bijvoorbeeld een grote fan van pauken, cello’s en strijkers. Dus dat staat er allemaal op. Natuurlijk ben ik heel benieuwd naar hoe het grote publiek op deze songs gaat reageren. Maar eerlijk gezegd heb ik deze plaat toch vooral voor mezelf gemaakt. ’t Is toch echt iets dat ik van mijn bucketlist kan schrappen, nu.”



En omdat een plaat ook moet voorgesteld worden, werd een jaar geleden de Antwerpse Lotto Arena vastgelegd, waar ze op 16 maart –na vijftig uitverkochte shows met K3- voor het eerst solo op het podium staat. “Ik had een zeer concrete deadline nodig. Het ligt in mijn karakter om alles uit te stellen; om te blijven wikken en wegen. Op deze manier was er geen weg terug. En ik vond het ook best stoer van mezelf. Al besef ik dat de verwachtingen hooggespannen zullen zijn. En ik wil niemand teleurstellen.”

Karen Damen heeft een plaat gemaakt. Dat had ze in het verleden al vaker gedaan, dat is waar. Maar dit is wel de eerste waarop ze helemaal zichzelf kan zijn.



Ze volgt een ander spoor, nu. Minder evident, misschien. Maar luister naar haar eerste soloplaat, en je weet dat ze steviger dan ooit op de rails staat.

Koop hier dit prachtige album