.
News Image

De beste presentator praat met een echte Nederlander

Vrijdag in 'Alleen Elvis'.
Thomas Vanderveken werd onlangs bekroond met de Vlaamse Televisiester voor de Beste Presentator. En dat komt goed uit want in de derde aflevering van Alleen Elvis ontvangt hij een echte ster uit de Nederlandse journalistieke en televisiewereld: Joris Luyendijk.

Luyendijk heeft een heel parcours achter de rug en hij brengt dan ook heel gevarieerde fragmenten mee, onder meer over de Israëlisch-Libanese Oorlog in 1982, wantoestanden in de financiële wereld, Congolese plantages, Amerikaanse laboratoria en gloednieuwe Britse woonwijken.

Wat valt Joris Luyendijk op in de huidige Nederlandse politiek? En wat heeft hij België na twintig jaar nog steeds niet helemaal vergeven? dat en nog veel meer horen en zien we in Alleen Elvis op vrijdag 8 mei om 22.30 u. op Canvas.

Dat Joris Luyendijk niet houdt van platgetreden paden is zacht uitgedrukt. Deze Nederlandse journalist volgt gewoon het spoor van zijn nieuwsgierigheid. Hij bestudeert mensen tijdens hun dagelijkse routine. Hoe kijken ze naar hun leven, hun studie, hun job? Welke verwachtingen hebben ze van hun overheid, hun partner en hun kinderen? En vallen er ergens patronen te ontdekken, of is het belangrijkste inzicht dat de meeste etiketten en hokjes totaal onbruikbaar zijn?

Joris werd geboren in 1971en groeit op in Hilversum, dé mediastad van Nederland. Hij gaat naar het gymnasium en trekt in 1990 een jaar naar de Verenigde Staten. Terug in Nederland kiest hij voor politicologie aan de Universiteit van Amsterdam maar eindigt uiteindelijk bij Arabische en religieuze antropologie. Op z’n drieëntwintigste verhuist hij naar Caïro, om er onderzoek te doen naar zijn Egyptische leeftijdsgenoten. De verschillen zijn immens. Het wordt een boeiend, uitdagend jaar dat resulteert in het boek ‘Een goede man slaat soms zijn vrouw’.

Het boek valt op en Joris mag als correspondent Arabische Wereld gaan werken voor de Volkskrant, het Radio 1-journaal en later ook NRC Handelsblad en de NOS. Zijn ervaringen in het Midden-Oosten, waar hij tot april 2003 blijft, bundelt hij in zijn boek ‘Het zijn net mensen’.

In 2006 wordt Joris uitgeroepen tot ‘Journalist van het Jaar’. Maar hij heeft meer talenten dan enkel een scherpe pen. Hij blijkt ook een heerlijke gastheer die kan luisteren én de juiste vragen stellen. Tussen 2006 en 2009 presenteert hij de toonaangevende interviewprogramma’s Zomergasten en Wintergasten op de Nederlandse televisie.

In 2010 duikt hij een maand onder in de politieke wereld in Den Haag en ook dat resulteert in een boek maar in 2011 is Joris alweer met iets helemaal anders bezig. Hij verhuist naar Londen en probeert in ‘The City’ grip te krijgen op de complexe wereld van bankiers, investeerders en gedupeerde spaarders. Zijn nieuwste boek ‘Dit kan niet waar zijn: onder bankiers’ is een grote hit. Geen boek voor doorwinterde economen, maar voor lezers die de financiële crisis van 2008 beter willen begrijpen, met de hulp van een onbevangen onderzoeker die in mensentaal schrijft.

En wat nu? Dat valt nog af te wachten. Niemand die eraan twijfelt dat zijn volgende bestemming opnieuw een fascinerende, ondoordringbare biotoop zal zijn.

Een man met zo’n gevarieerd cv kan alleen maar gevarieerde fragmenten kiezen… In ‘Waltz with Bashir’, een documentaire uit 2008, probeert de regisseur zijn ervaringen in de Israëlisch-Libanese Oorlog in 1982 weer te geven door prachtige animatie, archiefbeelden en een uitgekiende soundtrack. Een heel contrast met de kille sfeer waarin ‘Margin Call’ baadt, een recente fictiefilm over de wantoestanden in de financiële wereld. We reizen met Joris verder de wereld rond langs Congolese plantages, Amerikaanse laboratoria en gloednieuwe Britse woonwijken.

Wat valt Joris op aan de huidige Nederlandse politiek? En wat heeft hij België na twintig jaar nog steeds niet helemaal vergeven? We horen en zien het in Alleen Elvis op 8 mei.

In april en mei ontvangt Thomas Vanderveken zes weken lang boeiende gasten uit heel verschillende maatschappelijke domeinen, voor een intens, ontwapenend en soms vinnig gesprek. Goed voor een ‘andere kijk’ van anderhalf uur op het leven en werk van de gasten.

De ingrediënten van het programma blijven ongewijzigd: twaalf beeldfragmenten voeden en sturen het gesprek. De gast van Thomas kiest telkens negen beeldfragmenten uit films, documentaires, videoclips, enz. Beelden die hem ontroerd, geprikkeld, gevoed én aan het lachen hebben gebracht. Thomas en zijn redactie voegen daar telkens nog drie verrassingsfragmenten aan toe, verstopt achter een vraagteken. Kwestie van de gasten ook af en toe uit te dagen. Het programma wervelt live, en zonder strak scenario van beeldfragment over gesprek tot beeldfragment. Dat maakt het net zo prikkelend en onvoorspelbaar.

Alleen Elvis blijft bestaan met Joris Luyendijk: vrijdag 8 mei om 22.30 u. op Canvas

Bio van Joris Luyendijk en Thomas Vanderveken