.
News Image

Carpe Diem, de geschiedenis van een culturele kaping

Hoe mindfulness het eeuwenoude ‘Carpe diem’ gijzelden.


Hoe consumentisme en mindfulness het eeuwenoude ‘Carpe diem’ gijzelden. Een eerste cultuurgeschiedenis van ‘Pluk de dag’ Het ‘Carpe diem’ van de epicureeërs is nog steeds springlevend, zo blijkt uit het populaire #YOLO (you only live once). Maar het is wel gekaapt door de consumentenindustrie en de mindfulnessbeweging, zo stelt de Australisch-Britse denker Roman Krznaric in Carpe diem. Zij hebben het motto vernauwd tot ‘Koop de dag’ en ‘Pluk het nu’. Krznaric is van 15 tot 16 mei in Vlaanderen, ter gelegenheid van de verschijning van zijn boek (10 mei). ‘Inspirerend, verfrissend en elegant: hoog tijd om de gektes van onze tijd te corrigeren, van mindfulness tot werkverslaving. Carpe librum!’ – Sarah Bakewell, auteur van o.a. De existentialisten Roman Krznaric wil het 2000 jaar oude motto van de Romeinse dichter en epicureeër Horatius heroveren op zijn kapers. Krznaric laat zien hoe de slogan kan inspireren om je over te geven aan waarachtig genot, om spontane acties te verzinnen, en kansen te grijpen in het dagelijks leven én in de politiek. Wanneer kun je het best de dag plukken - en wanneer niet? In deze eerste cultuurgeschiedenis van ‘pluk de dag’ laat Krznaric zich onder anderen inspireren door denkers en schrijvers als Seneca, Jean-Paul Sartre, Irvin Yalom, Oscar Wilde en Maya Angelou. Hij verdiept zich in verschijnselen als uitstelgedrag, carnaval en politieke acties. Roman Krznaric is cultuurcriticus en schrijft over levenskunst en maatschappelijke verandering. Eerder verschenen van hem o.a. De wonderbox (2013) en de bestseller Empathie (2014). Krznaric is medeoprichter van de School of Life in Londen.